Czym jest whitepaper i jak go napisać?

11 września 2022
/ Przemysław Babiec

Zadaniem marketingu w dużym uproszczeniu jest zapoznać potencjalnych klientów z daną marką. Ponadto pozwala on nawiązać z nimi dialog, który jest niezwykle istotny z perspektywy budowania komunikacji z odbiorcami oferowanych usług bądź produktów. Nie inaczej jest w branży krypto, gdzie różne projekty i tokenizacje opisywane są w Whitepaper. W ostatnim czasie jednak staje się on coraz bardziej istotny o czym świadczy m.in. kierunek legislacyjny organów europejskich i prace nad Rozporządzeniem MiCA. Zastanawiasz się zatem, czym na ten moment jest Whitepaper? Jakie jest jego zastosowanie w świecie krypto? Dowiesz się więcej, właśnie w tym artykule.

 

 

Whitepaper – zrozumienie celu i wizji projektu

 

Whitepaper, nazywany również białą księgą jest dokumentem informacyjnym, który ma wyjaśnić główną koncepcję Twojego projektu i zaprezentować go klientom. W przypadku kryptowalut lub tokenizacji Whitepapery wykorzystywane są niejednokrotnie jako narzędzia marketingowe, które mają na celu zachęcenie bądź przekonanie potencjalnego kontrahenta do głębszego przeanalizowania Twojej oferty. Sporządzenie Whitepaper może także pomóc Ci we wzmocnieniu profilu eksperckiego oraz budowaniu świadomości marki.

 

Jak przygotować skuteczny whitepaper? – komunikacja

 

Jednym z kluczowych aspektów, który ma znaczący wpływ na całość odpowiednio sporządzonego Whitepaper, jest stworzenie go w taki sposób, aby treść była przystępna i zrozumiała w odbiorze praktycznie dla każdego. Wobec tego należy w pierwszej kolejności założyć, że dokumenty dostarczone przez klienta mają charakter specjalistyczny. Oznacza to, że trzeba je zmodyfikować i napisać w znacznie prostszy sposób. Zadaniem copywritera zajmującego się realizacją Whitepaper jest przygotowanie takiego komunikatu, który będzie przede wszystkim zrozumiały, prosty i czytelny. Natomiast w tym aspekcie pojawia się masa wątpliwości co do treści, którą należy zawrzeć w dokumencie.

 

Jakie elementy należy umieścić w treści Whitepaper?

 

W przypadku projektów w branży krypto Whitepaper jest w pewnym stopniu prospektem emisyjnym. Jednak jak do tej pory nie został on uregulowany prawnie. Wobec tego zasadniczo trudno jest stworzyć jakikolwiek, jednolity schemat tworzenia białych ksiąg. W tym aspekcie wiele ma jednak zmienić się w związku z Rozporządzeniem MiCA, które wprowadzi nowe ramy regulacyjne w tym zakresie. Natomiast obecnie bazuje się na praktyce rynkowej oraz inspiracji z rynku regulowanego – w uproszczeniu na standardowych procedurach, które obowiązują przy sporządzaniu ofert publicznych. Taka praktyka z jednej strony wynika z określonych celów marketingowych, a z drugiej – z chęci uświadomienia osoby inwestora, na czym polega dany projekt.

 

Obszerny dokument tekstowy czy graficzna wizualizacja? – zasada 50/50

 

W praktyce jedni decydują się na obszerne dokumenty, zawierające ogromne ilości tekstu. Inni z kolei wolą skupić się na stworzeniu czytelnych grafik i przedstawieniu założeń  projektu w formie bardziej obrazowej. Natomiast z uwagi na doświadczenie – uważam, że najlepszym wyjściem w tym wypadku jest połączenie obu tych rozwiązań. Większość czytelników to wzrokowcy. Wobec tego o wiele łatwiej jest przyswoić im tekst przepleciony infografikami i ilustracjami. Zastosowanie tej metody pozwoli na dotarcie do określonego typu odbiorcy. Jeśli masz pytania w tym zakresie – skontaktuj się ze mną. Umówimy spotkanie i wspólnie opracujemy treść Twojego Whitepaper. Zapraszam do kontaktu.

Autor: Przemysław Babiec