Whitepaper to dokument informacyjny, który pełni istotną rolę w przypadku projektów tokenizacyjnych. Głównym celem przygotowania białych ksiąg jest zaprezentowanie określonego konceptu w sposób przystępny dla potencjalnych inwestorów lub partnerów biznesowych. Tym samym ma on w przyszłości spełniać warunki wynikające z rozporządzenia MiCA, a zarazem zachęcić kontrahenta do głębszego zapoznania się z Twoim tokenem. Obecnie whitepaper jest również często wykorzystywane narzędzie marketingu w branży kryptowalutowej. Jak napisać taki dokument? Na czym polega proces tworzenia whitepaper w przypadku, gdy zlecisz go u nas? Dowiesz się właśnie w tym artykule.
Jednym z głównych zadań whitepaperów jest nakreślenie kluczowych cech oraz specyfikacji danego tokena. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w moim poprzednim wpisie. Jak powszechnie wiadomo – rola białych ksiąg od 2024 r. stanie się nieco istotniejsza, niż ma to miejsce obecnie. Wszystko to ze względu na wejście w życie rozporządzenia MiCA. W ogólnym uproszczeniu od przyszłego roku emitenci kryptowalut będą zobowiązani do publikacji whitepaperów, które zawierają podstawowe informacje dotyczące charakterystyki, praw i obowiązków, technologii oraz projektu bazowego. Dokument musi być dostępny w języku angielskim lub urzędowym języku państwa UE. Wedle przepisów, emitenci muszą udostępnić białą księgę organom co najmniej 20 dni przed rozpoczęciem sprzedaży lub startu projektu. Co ważne, prospekt ten nie podlega zatwierdzeniu przez organy regulacyjne.
Przykładowo załóżmy, że startujesz ze swoim nowym projektem, a do jego realizacji niezbędne jest przygotowanie whitepaper. Od czego zaczynamy, aby sporządzić dokument informacyjny? Zasadniczo obowiązujące w tym zakresie procedury w przypadku wielu projektów wyglądają podobnie. Pierwszym krokiem będzie przede wszystkim umówienie konsultacji ze mną oraz z naszym zespołem prawnym, odnośnie kwestii technicznych związanych z tokenem. Mowa tutaj m.in. o przedyskutowaniu jego podstawowych założeń, czyli ustaleniu:
Niektórzy klienci zgłaszają się do mnie z gotowym zestawem wcześniej wspomnianych informacji. Jednak jeśli nie obmyśliłeś jeszcze konkretnej specyfikacji tokena lub jest to Twoja pierwsza styczność z rynkiem kryptowalut – w takim wypadku niczym się nie martw. Wraz z działem prawnym udzielimy Ci porady oraz nakierujemy na odpowiednie działania.
Kwestią determinującą wpływ na czytelność odpowiednio przygotowanej białej księgi jest napisanie takiego komunikatu, który będzie przystępny w odbiorze praktycznie dla każdej osoby niezaznajomionej z tematem. W związku z tym należy w pierwszej kolejności założyć, że dokumenty dostarczone przez klienta mają charakter specjalistyczny. Moim zadaniem w tym przypadku jest przetłumaczenie ich w taki sposób, aby w ostatecznej formie były zrozumiałe i możliwie jak najbardziej proste dla przeciętnego odbiorcy.
W przypadku tworzenia projektów w branży kryptowalutowej lub przeprowadzania tokenizacji właściwie napisany whitepaper może okazać się skutecznym narzędziem zachęcającym do inwestycji. Kluczowym aspektem dla sukcesu whitepaper jest przekaz, w tym odpowiednio dobrane backstory i jasno wyznaczony cel. Wobec tego, jeśli masz jakiekolwiek pytania w tym zakresie – skontaktuj się ze mną. Umówimy spotkanie, a ja przeprowadzę Cię krok po kroku po całej procedurze. Ponadto zajmę się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu. Zapraszam do kontaktu.
Autor: Przemysław Babiec