W czerwcu bieżącego roku w Dzienniku Urzędowym UE opublikowane zostało Rozporządzenie z dnia 31 maja 2023 roku w sprawie rynków kryptoaktywów. Stanowi ono kamień milowy dla europejskiego rynku kryptowalut oraz aktywów cyfrowych. Niestety wiążą się z tym pewne nowe obowiązki dla emitentów kryptoaktywów. Rozporządzenie nakłada obowiązek przygotowania, zgłoszenia odpowiedniemu organowi nadzoru i opublikowania dokumentu informacyjnego. Co do zasady nie jest wymagane uprzednie zatwierdzenie dokumentu informacyjnego przez właściwy organ, jednak w określonych przypadkach będzie on miał prawo nakazać wprowadzenie zmian w treści dokumentów informacyjnych. Jakie informacje muszą znaleźć się w whitepaper? Na co zwrócić szczególną uwagę? Dowiedz się więcej na ten temat, właśnie w tym artykule.
Rozporządzenie ma bezpośrednie zastosowanie. Na ten moment jednak wiele technicznych kwestii zależy od ostatecznej treści rozporządzeń delegowanych. To właśnie one ustalą techniczne standardy regulacyjne, które następnie będą egzekwowane również w aspekcie krajowym. Natomiast odnośnie do krajowych przepisów regulujących zakres, na ten moment nie da się precyzyjnie określić w jakim stopniu państwa członkowskie będą miały swobodę decyzji. Z pewnością jednak warto zwrócić uwagę na art. 6 Rozporządzenia. Wedle jego treści konieczne jest, aby dokument informacyjny zawierał:
Wytyczne jednak wobec dokumentu informacyjnego związanego z tokenem powiązanym z aktywami mogą też nieco różnić się od treści dotyczącej e-pieniądza. Ponadto, jeśli dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa nie został sporządzony przez m.in. emitenta, podaje się także dane identyfikacyjne osoby, która go wykonała i powód realizacji przez właśnie tę osobę.
W takim wypadku proponuję, abyś skontaktował się ze mną mailowo. Na ten moment czekamy na to, w jaki sposób dookreślone zostaną przepisy krajowe oraz rozporządzenia delegowane. Znane są już jednak podstawowe zapisy oraz informacje, które będą musiały zostać uwzględnione w przypadku whitepaperów. Jeśli natomiast już teraz zastanawiasz się nad marketingiem – MiCA również reguluje te kwestie. Warto więc skonsultować swoje przyszłe zamierzenia, aby pozostały one zbieżne z zakresem przewidzianym przez poszczególne zapisy w Rozporządzeniu. Zapraszam do kontaktu.
Autor: Przemysław Babiec